יום שבת, 28 ביולי 2012

מה עושים כשמקבלים מחברת הגיחון מכתב שמודיע על "צריכה חריגה" של מים?

הגיחון היא חברת המים של ירושלים. אני לא יודעת איך זה בערים אחרות, אבל אני מניחה שהפוסט הזה שימושי במידת מה גם למתגוררים בהן.

אז מה עושים כשמקבלים מכתב שמודיע על "צריכה חריגה" של מים?
קודם כל לא נכנסים ללחץ ומתקשרים לחבר ואז מתעצבנים כשהוא מנסה להרגיע אתכם.
שנית, לא לוקחים את זה אישית ונעלבים בגלל שכתוב במכתב שחשוב לחסוך במים, למרות שאתם כבר יודעים את זה וסוגרים את הברז כשאתם שוטפים כלים.
שלישית, מנסים להבין מה המכתב בעצם אומר. נשמע פשוט אבל בפועל, צריך לקרוא בין השורות, לכתוב להם 5 אימיילים ולהתקשר לאינסטלטור עם מיני שאלות כדי להבין מה הם רוצים מחייכם.
אני עשיתי את כל זה ומגישה את ההסבר פה, כשירות לציבור הסובלים מבירוקרטיה ולאנשים שנכנסים להתקפי פאניקה כשהם מקבלים מכתבים רשמיים.

ככה זה הולך:
- הגיחון בודקים כמה מים אתם צורכים לפי שעון/מונה המים שלכם, לתקופה מסוימת. בדרך כלל, התקופה הזאת היא פחות או יותר חודשיים, נניח מה-17.1.2012 עד ל-12.3.2012.
- אחרי שמדדו, הגיחון משווים את כמות הצריכה לתקופה הזאת ביחס לאותה התקופה בשנה שעברה. כלומר, ינואר-מרץ 2012 לעומת ינואר-מרץ 2011.
- אם הם רואים שיש עלייה משמעותית בכמות המים שנצרכה השנה לעומת כמות המים שנצרכה באותה   התקופה בשנה שעברה, הם נחמדים ושולחים לכם מכתב שאומר שנמדדה עלייה חריגה ואתם צריכים   לבדוק אם יש לכם נזילה או אם מישהו התחבר לשעון המים שלכם וצורך מים על חשבונכם (כן, זה יכול   לקרות).
הגיחון מודדים צריכה לפי דירה. אם לדוגמה עברתם לדירה רק לפני חודשיים, אחרי שהיא עמדה ריקה שלוש שנים, יש סיכוי די גבוה שתהיה פתאום עלייה חריגה בצריכה - מכלום, לכמות רגילה שצורכים אנשים. זה לא אומר שעברתם את מכסת המים שמותר לכם לצרוך (על כך בסעיף הבא).
- מכסת מים? הא? למקרה שלא ידעתם, בישראל יש כמות מים שמוקצבת לאדם לחודש. אם צורכים יותר מהכמות הזאת, משלמים יותר על כל קוב מים עודף. התעריפים של הגיחון ספציפית מפורטים פה. לכן, הדבר הכי חשוב מבחינתכם הוא לוודא שידוע להם מספר הדיירים בדירה. אם יש 3 שותפים, אבל רשום להם שיש דייר אחד, זה ישפיע על חשבון המים ותצטרכו לשלם יותר ומן הסתם זה גם יכול להיראות להם כאילו שיש צריכת מים חריגה. הדבר נכון גם לאנשים שבדירה שלהם יש להם מונה מים נפרד וגם לאנשים שיש להם מונה משותף לכל הבניין (מספר הדיירים הרשומים בדירה וסוג מונה המים רשומים בחשבון).

בקצרה, הגיחון מודדים כמה מים צרכתם בתקופה מסוימת. משווים את הכמות לתקופה המקבילה אשתקד. אם הם רואים שיש עלייה משמעותית, הם שולחים מכתב על צריכה חריגה.

מה אתם צריכים לעשות עם זה?
1. לבדוק שהם יודעים מה מספר הדיירים בדירה.
2. ללכת לשעון המים ולבדוק כמה מים צרכתם מאז הקריאה האחרונה. אם הכמות סבירה, הכול בסדר. אם יש נזילה, קוראים לאינטסטלטור.
4. אם אנשים רשעים התחברו לשעון שלכם, אני מניחה שכדאי לקרוא לאינסטלטור ולנתק אותם ואולי גם לדווח למישהו. זה אף פעם לא קרה לי, אבל נראה לי הגיוני גם לגשת לאנשים האלה הביתה עם מחבת גדולה ביד ולבקש יפה שיפסיקו.

הסברים על שעוני מים ועל איך בודקים אם יש נזילה - בפוסט הבא.  

2 comments:

  1. ומה קורה במקרה שהדירה ריקה+(קיבלנו פטור מארנונה שמעיד על כך) ופשוט הייתה נזילה שלא היינו מודעים אלייה עד לקבלת הטלפון שמחברת המים שמודיע על חוב!

    השבמחק
  2. זה מעולם לא קרה לי, אז אני לא יודעת מה עושים בדיוק.
    אני מציעה לפנות לחברת המים ולראות מה המדיניות במקרה הזה. בכל מקרה, כשהדירה עומדת ריקה, כדאי מאוד לסגור את הברז הראשי אליה.

    השבמחק