יום שלישי, 27 במרץ 2012

הטרריום הראשון שלי

למי שקרא את כותרת הפוסט ואז שאל את עצמו מה זה פאקינג טרריום, הנה ההסבר. זה בעצם אקווריום, אבל בלי מים ובלי דגים. הרבה פעמים הם משמשים לגידול זוחלים ודו חיים, אבל בתקופה האחרונה מוצאים באינטרנט הרבה דוגמאות של טרריומים עם צמחים בלבד. בניגוד לעציץ רגיל, בטרריום רואים את שכבות מצע הגידול ואת הצמח מכל הכיוונים. אפשר לשים בפנים גם בובות או חפצים קטנים ונוצר מראה של יער קטן, אבל כזה שעומד בסלון. נורא קל להכין אותו, בתנאי שעוקבים אחרי כמה הוראות בסיסיות (הפוסט נורא מפורט אז לא להיבהל, שום דבר פה לא מסובך).

קודם כל, בוחרים כלי. אפשר להשתמש פחות או יותר בכל כלי זכוכית ששוכב אצלכם בבית. צנצנת, ספל, ואזה מהסרוויס של סבתא. אפילו נורה (אחרי שמפרקים ממנה את החלק המתכתי). למתחילים, רצוי למצוא כלי שיהיה נוח לעבוד איתו, כלומר עם פתח רחב. לא ניסיתי להשתמש בכלי עם מכסה, אבל אני מנחשת שהמים לא יתאדו ממנו כמו שצריך. אז תשתמשו בכלי ללא מכסה. אני השתמשתי במן ואזה/כוס יין ענקית שקיבלתי במתנה.


הכוס שקיבלתי לעומת כוס רגילה.


אחרי שבחרתם כלי, צריך לשתול בו משהו. הטרריום לא מתאים לכל סוגי הצמחים. הכי טוב לגדל בו כאלה שלא דורשים השקיה רבה. למה? כי מדובר פה בכלי מזכוכית שהמים לא מתנדפים ממנו היטב (אין חורים בתחתית כמו בעציצים רגילים). אם תציפו אותו, תצליחו לגדל בעיקר עובש.
הצמחים שמתאימים הם:

  • קקטוסים -  רצוי לא כאלה שמתרבים בטירוף, כי תצטרכו לדלל אותם וזאת התעסקות מיותרת.
  • סקולנטים, שהם צמחים עם עלים בשרניים מאוד, שאוגרים מים. תמונות אפשר למצוא פה.
  • צמחי אוויר - צמחים שנראים קריפיים לאללה, כמו עכבישים חייזריים, אבל דורשים מינימום טיפוח ופורחים מאוד יפה. הם לא צריכים אדמה בכלל וניזונים מהלחות שבאוויר. מדי פעם אפשר להשפריץ עליהם קצת מים בעדינות ואז לעזוב אותם לנפשם. ההוראות בהמשך לא נוגעות להם כי לא צריך לשתול או להשקות אותם. אפשר פשוט להניח בכלי אבנים, לסדר עליהן יפה את הצמח וזהו.
כל הצמחים האלה זולים למדי. קקטוס או סקולנט עולה 10-15 ש"ח והם זמינים פחות או יותר בכל משתלה או חנות פרחים. אפשר למצוא גם בפחות או לקחת ייחורים מגינות זרות. צמחי אוויר קצת יותר קשה למצוא. אני קניתי את שלי ב-20 ש"ח ופוסט נפרד על אודותיו מובטח, כי הוא ממש מגניב. את גודל וכמות הצמחים בוחרים בהתאם לגודל הכלי שלכם. כדאי שהם לא ייראו מסכנים ובודדים, אבל גם שיהיה להם מקום לגדול.


ועכשיו, לשתילה. בטרריום לא מספיק לשים רק אדמה, בגלל בעיית התנדפות המים. אז משתמשים בשלוש שכבות של מצע ושמים כמה סנטימטרים מכל אחת (נניח, 2-3 ס"מ, בהתאם לגודל הכלי).

מימין, אריזת פחם. משמאל, תערובת אדמה לשתילה. מקדימה, החצץ מהרחוב.


קודם כל, שמים בתחתית אבנים או חצץ. אפשר לקנות שקית של אבני נחל קטנות. אני מצאתי במקרה ברחוב שקית חצץ שמשמש לבנייה, סחבתי חלק ממנו הביתה, שטפתי אותו ממש טוב כי הוא היה מלא באבק ואז ייבשתי בתנור. אבל אני משוגעת.


אחרי החצץ, מניחים שכבת פחם אקטיבי. זה פחם גרוס, שנמצא בתוך מסננים של אקווריום. פשוט הולכים לחנות חיות ומבקשים את המסנן הכי זול שיש להם. לא להתפתות למסננים איכותיים! אם תוקעים בכם מבט ביקורתי, זה הזמן להבהיר שאתם לא מתכוונים להשתמש בו בשביל דגים אמתיים ולצרף הסבר קצר אודות נפלאות הטרריום. בבית, חותכים את המסנן ומוציאים ממנו את הפחם.


השכבה העליונה היא האדמה. אם יש לכם גינה עם אדמה טובה, קחו משם. או שתקנו אדמה לעציצים בחנות. או שתשתמשו בשאריות מעציץ שקניתם פעם, כשעוד הייתם צעירים ואפטימיים, ומת בינתיים.

מלמטה למעלה: שכבת חצץ עבה, שכבת הפחם דקה מאוד (בעיקר כי התקמצנתי על המסננים) ושכבת אדמה עבה.


עכשיו הגיע זמן השתילה. הנה התוצאה הסופית.

שימו לב לאימא+גוזל פינגווין בצד שמאל.




למען הגילוי הנאות, אודה שחצי מהצמחים האלה מתו, כי השקיתי אותם יותר מדי. אז החלפתי אותם באחרים ועכשיו אני מאוד נזהרת. קצת מים פעם בשבוע-שבוע וחצי זה מספיק לגמרי. כדאי גם לתחח קצת את האדמה מדי פעם בעזרת שיפוד עץ או מזלג, אבל בזהירות כדי לא לפגוע בשורשים. מי שממש אוהב את הצמחים שלו, יוסיף גם מעט דשן נוזלי לפי ההוראות שכתובות על האריזה שלו. מעבר לזה, הטרריום לא דורש שום טיפול מיוחד. שלי חי ומתפתח יפה על עדן החלון. באירועים מיוחדים אני אפילו מנגבת ממנו אבק.

7 תגובות:

  1. חוץ מהעובדה שאת משוגעת, מה הסיבה לחימום האבנים בתנור? כדי לייבש אותם?
    מ

    השבמחק
  2. :) המטרה לא הייתה לחמם, אלא לייבש (וככה גם כתוב). זה אולי נראה כמו הרבה טירחה, אבל החצץ היה ממש מלא באבק וזה היה נראה רע אם הייתי פשוט שמה אותו בכלי זכוכית שרואים דרכו הכול. ולא רציתי לשים אותו כשהוא רטוב מהשטיפה, כי פחדתי שזה יגרום לעובש. אציין שההכנה התרחשה בחורף ואם הייתי סתם שמה את החצץ לייבוש, זה היה לוקח איזה שבוע ולא הייתה לי סבלנות לזה.

    השבמחק
  3. היי. תודה על הפוסט. אשמח לדעת מהיכן רכשת את קופסת הפחם האקטיבי שמופיעה בתמונה. תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. בשמחה! אפשר לקנות את הפחם בכל חנות חיות (למעשה, הפחם נמצא בתוך שקית שמכניסים למסנן לאקווריום). ממליצה לקנות את הזול ביותר, כי לא משתמשים בו לדגים, אלא לצמחים. את שלי ספציפית קניתי ברחוב שמאי בירושלים. בהצלחה!

      מחק
    2. תודה רבה!

      מחק
  4. נהדר תודה! הסבר מעולה !
    ינוסה לאלתר

    השבמחק